Det är dags att återinföra tjänstemannaansvar
Nyligen avslöjade Sveriges Radios (SR) grävande journalister en extremt dålig hantering av ett iranskt sambopars terroristverksamhet i Sverige. Journalisterna satte fingret på en öm punkt; bristen på tjänstemannaansvar i Sverige.
Ett iranskt par hade år 2015, i samband med den stora migrationsvågen, tagit sig till Sverige och sökt asyl. De var dock inga vanliga asylsökande utan Irans Islamiska Revolutionsgardes (IRGC) agenter, som tagit sig hit för att genomföra terrordåd på svensk mark. Migrationsverket hade inför beslutet till och med fått tips om parets tillhörighet till IRGC och att de borde betraktats som ett säkerhetshot, något som i efterhand visade sig stämma till 100%. Paret lyckades emellertid genom en fiktiv asylberättelse, enkelt förfalskande av ID-handlingar och pga inkompetenta handläggare på Migrationsverket, det vill säga tjänstemän, erhålla asyl och flyktingstatus.
Migrationsverkets företrädare har i efterhand hävdat att de i detta specifika ärende följde verkets rutiner. Detta till trots, har tjänstemän fattat ett bifallsbeslut i omnämnt asylärende. Tjänstemän på Migrationsverket missade uppenbara signaler som vid en tämligen enkel utredning skulle ha kunnat upptäcka terroristernas planer och tillhörande aktiviteter. Anledningen till denna grova missbedömning får vi aldrig reda på, eftersom myndighetens företrädare och chefer vägrar att klargöra fallet för allmänheten, med hänvisning till sekretess. Enligt Jesper Tengroth, Migrationsverkets presschef, har verket inte heller i efterhand granskat fallet. Detta är mycket pinsamt och genant för Sverige som nation utöver att det tydligt visar på en enorm säkerhetslucka i Sveriges säkerhetsstrukturer.
Det går att avhjälpa de bristfälliga rutinerna.
Fallet är en unik underrättelseoperation av främmande makts agenter på svensk mark. En främmande och dessutom agitatorisk stats agenter med minimala resurser som genomför en underrättelse- och terroristoperation i Sverige. Detta har möjliggjorts av synnerligen inkompetenta tjänstemän som tillåtits verka i systemet. Inga tjänstemän har hittills hållits ansvariga trots att myndigheten har ”följt sina rutiner”, inget ansvar har utkrävts och ingen utredning har vidtagits, inte ens i efterhand.
Detta är ett typfall på fel och brister som är följden av inkompetens hos tjänstemän, vilket kan bero på olika anledningar. En av dessa anledningar är avsaknaden av tjänstemannaansvar.
Hade ett tjänstemannaansvar funnits, hade dels tjänstemannen ställts till svars för sitt bristfälliga agerande och en åklagare hade kunnat kopplats in för att uppnå större klarhet och därmed en förbättring av systemet. Dagens reglering med ansvar för tjänstefel i stället för tjänstemannaansvar är inte ett tillräckligt starkt instrument för att effektivisera säkerhetsrutinerna. Tjänstemannaansvar utkräver ett personligt ansvar i myndighetsutövningen. Migrationsverkets företrädare vill inte veta av misstaget, framför allt skyddar de varandras personliga intressen. Vid tjänstemannaansvar hamnar ansvarsutkrävandet på åklagares bord som kan genomföra en ändamålsenlig utredning och konstatera ansvar. Ett sådant system leder som nämns ovan, även till en kvalitetssäkring.
Det är viktigt att tjänstemän är medvetna om, att oavsett hur än chefer kan tänkas skydda personalens fel och brister, så kommer den enskilda tjänstemannen i slutändan att vara ansvarig för sina beslut.
/Styrelsen